Apinauts 2019 report aneb vystavte svá API, nebo vás vyhodím!

28_11_2019

Po roce se opět hlásíme s reportem z konference o otevřených API pořádané Českou spořitelnou – Apinautas 2019. Doufám, že skoro bulvární nadpis přilákal vaši pozornost – jeho objasnění najdete dále v textu, čtěte tedy pozorně!

Nejlepší konference o API ve střední Evropě (slovy organizátora) se již tradičně konala v krásných historických prostorách České spořitelny v Rytířské ulici v Praze a již několik dní před termínem hlásila vyprodáno (resp. plno, protože pro registrované byla  zdarma). Organizace, catering a samotné prostory opět nepřekvapily, protože lépe už to snad ani nejde. I samotný lineup sliboval zajímavý poslech.

Po nezbytném úvodu Honzy Sechovce, ve kterém naznačil, že PSD2 a bankovní API už jsou známá věc a tudíž se konference nebude točit kolem nich, ale zaměří se spíše na reálné business casy, následoval první vstup.

Viktor Šabacký představil platbu roger, což je služba pro zkrácení splatnosti faktur určená pro malé a střední firmy. Poukázal na úskalí a benefity integrace této služby do ERP systémů, zejména Heliosu. Zajímavá byla informace, že celý vývoj probíhal bez fyzické interakce s vývojáři Heliosu a všechny videokonference byly nahrávány. Toto se velmi osvědčilo při zpětném dohledávání informací.

Jirka Kobelka ze startupu Tatum má ambice rozšiřovat blockchain. Ale ne technologicky, nýbrž aplikací na reálných use casech, což je zatím ve většině případů kámen úrazu (špatný UC, absence expertů apod.). Platforma Tatum poskytuje blockchain as a service, kdy i průměrně zdatný vývojář je schopen vyvinout aplikaci s blockchainem za řádově kratší dobu, než při použití konkrétní blockchain technologie napřímo. Příkladem budiž vytvoření alternativy k Revolutu během dvoudenního hackatonu v Polsku. Díky výkonnosti a ceně (např. rychlost zpracování transakcí až 100 000 za sekundu vs. 7 u Bitcoinu) se nabízí i netradiční use casy (využití energií, prostor, účtování po sekundách apod.).

Do bankovna přeci jenom zabrousil “domácí” Filip Haering s projektem ČBA – Bankovní identita. Nezbytná legislativní úprava již prošla druhým čtením v PS ČR, vše je tedy na dobré cestě. Bank ID bude sloužit občanů k prokázání identity nejenom vůči státním institucím, ale i soukromým subjektům – pokud se do projektu zapojí jako konzumenti. Vzhledem k rozšířenosti bankovních účtů bude penetrace tohoto způsobu identifikace řádově vyšší, než je tomu u dnes již dostupných alternativ (eObčanka, datové schránky nebo kvalifikovaný certifikát). Že toto může výrazně změnit rychlost adopce digitální komunikace a transakcí potvrdil i Sarandis Kalogeropoulos ze Švédska, který pohovořil o pozitivních 15-letých zkušenostech s bankovní identifikací v této severské zemi. Velkým akcelerátorem zde byla aplikace Swish, která prakticky odbourala používání hotovosti.

Zavedení platby z účtu v Aukru představil Ondřej Beránek. Statisticky je platba z účtu zdaleka nejpoužívanější platební metodou na Aukru. Nyní možné platit převodem z účtu s využitím API agregátoru České Spořitelny. Klient tak nemusí přepisovat platební údaje, pouze platební příkaz autorizuje. S využitím agregátoru je tedy i bez PSD2 licence možné poskytovat tuto funkcionalitu. O tom, že si klienti tento způsob platby oblíbili, svědčí i počet uskutečněných plateb (2000/měsíc) a to bez jakéhokoli marketingu.

Petr Boroš z Retina zbavuje eshopy nepříjemné práce s vratkami a reklamacemi. Titulek prezentace zněl lákavě – “Jak jsme díky API vyrostli přes noc na trojnásobek?” Nebudu vás napínat, bylo to pomocí vystavení pluginu v marketplace nejrozšířenejší české platformy pro eshopy – Shoptetu. Aby to vše fungovalo, musí být dobré API na obou stranách – jak v marketplace, tak u poskytovatele pluginu. Ptáte se co to je dobré API? Podle Petra musí být konzistentní v čase i samo se sebou, silné, s kvalitní dokumentací, sandboxem a mělo by proaktivně informovat o změnách. Neuškodí i určení jedné kontaktní osoby pro partnera. Dobrý marketplace pak může využívat další marketingové kanály k promování pluginů (blog, newsletter, fb, yt). Zkuste se zamyslet, zda vaše API tyto parametry splňuje.

Jakub Balada představil APIfy a jeho funkcionalitu “turn any website into API”. V úvodu zazněl zajímavý fakt, že polovina návštěvníků webových stránek jsou roboti. Engine APIfy umí pomocí screen scrapingu zpřístupnit přes API prakticky jakýkoli web. Pokud jste slyšeli o projektech Hlídač shopů (zvlášť aktuální v době černých pátků) nebo Hlídač státu (zvlášť aktuální v době koncertů na Letné), tak tyto jsou neziskovou aktivitou APIfy. Zajímavé byly též zmínky dalších praktických aplikací – Thorn (vyhledávání a hlášení ztracených dětí v USA na seznamkách), agregátory prakticky čehokoli, True bill (automatické rušení subskripcí), Eon (monitoring změn cen u konkurence). Na přetřes přišla i etická a legislativní stránka věci či obrana webů proti těmto technikám.

Startup Dateio představil Ivan Dovica. Naznačil, jaké know-how je za enginem pro obohacování transakčních dat komponenty TapiX a jakým směrem se bude ubírat funkcionalita loyalty programů. Ne každý use case je možné aplikovat, protože se musí sejít přidaná hodnota pro klienta, banku i prodejce. Za zmínku stojí i výsledek rozhodování mezi zpřístupněním funkcionality pomocí SDK nebo API – rozhodně API.

Vítek Šubert představil svou firmu Unicorn Attacks, která spojuje korporace a startupy. Tyto dva světy jsou hodně odlišné, ale právě proto se mohou skvěle doplňovat. Zmínil, že důležitým předpokladem úspěchu je jednoduchost – toto je zásadní posun od dřívějšího vnímání. Vzhledem k relativně malému a vyspělému trhu je Česká Republika ideální laboratoří pro startupy k vyzkoušení MVP. Revoluční nápad není až tak úplně nutný, stačí pochopit zákazníka a jeho potřeby. Cílem také není obsadit celý trh, ale najít si jeho menší část (niche market) a tu obsadit. Ideálním kandidátem je produkt, který lze snadno škálovat a roky se nezjednodušil nebo segment, který se roky nezměnil. Pokud se do vývoje osobně zapojí foundeři, pochopíme co zákazník opravdu chce (ne co si přejeme aby chtěl) a vyřešíme jeho problém, úspěch se dostaví. Není třeba produkt dotahovat do konce, stačí 70%. S velkou pravděpodobností se stejně bude upravovat. A na závěr jedno úderné heslo – pokud neselžete, snažili jste se málo!

Pak přišlo překvapení mimo program – Martin Medek z ČS oznámil vznik nového investičního programu České spořitelny pro startupy – Seed Starteru. Zkušenými partnery jsou právě společnosti Unicorn Attacks a UP21.

Zpět k API se vrátil Jirka Maňas, který ukázal API ekosystém společnosti Tesco. Za hezkým frontendem (prodejny, web) se skrývá spousta “magických” částí, které spolu komunikují pomocí API vrstvy. Maturita je na relativně vysoké úrovni, existuje interní API portál, jsou sledovány metriky jednotlivých API. Možná vás překvapí, že Tesco technology zaměstnává 3500 IT specialistů po celém světě.

Poslední vstup byl od Boba Dohnala s tématem “API store proti šedé ekonomice s daty”. Je až s podivem, že v 21. století probíhá velká část výměny dat přes (CSV) soubory. Služba API.Store tyto zdroje zpracovává a vytváří z nich veřejně přístupná API. Můžete tak jednoduše konzumovat data z velkého počtu státních institucí.

Nyní tedy slíbené vysvětlení nadpisu. Ona věta pochází z emailu od Jeffa Bezose svým zaměstnancům – vyzývá v něm k zákazu komunikace mezi systémy jinak, než přes API. A zakončuje lakonickým “Anyone who doesn’t do this will be fired”.  Ale abych zakončil pozitivně, tak parafrázuji – “use API and (hopefully) don’t be fired”.